הכל התחיל מציוץ בטוויטר על ידי אחד, אורי, שאני מכירה רק בפרסונה הטוויטרית שלו.
הוא הפנה לקליפ הבא
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=K6pTdzt7BiI]
כל מה שרציתי היה עוד מזה. יש בקטע הזה משהו כל כך עכשווי שקשה להאמין שהקטע נעשה בשנת 69 . מישהו אמר Groove Armada?
"איפה אפשר להשיג עוד כזה?" ,שאלתי מיד . שוטטתי קצת ופרט לכך שלמדתי שאותה עלמה ערכה רבים מהפסקולים של תוכניות בBBC , מצאתי שהגברת דיליה מופיעה באוסף שנקרא
The Early Gurus of Electronic Music 1948-1980
מדובר באוסף משולש שגם אם אינו מהווה האזנה הרמונית ורציפה, הוא כן מהווה סוג של הליכה לבית ספר. מעניין אותי ללמוד על כל אחד מהמוזיקאים פה. וחקירה על כל אחד מהם מובילה לעשרה אחרים. אבל אין זמן או מילים או מספיק הבנה.
לכן אנסה ליצור פה עניין ותו לא. מי שייתפס, מה טוב.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=c4ea0sBrw6M&feature=related]
דרך השיטוטים שלי , התוודעתי ללא מעט מתמטיקאים סלש פיזיקאים סלש מלחינים שזה סוג של חצי אלוהים בשבילי ,השילוב של מוזיקה ומתמטיקה. הוסיפו לזה גם בוני כלים שהם סוג של קרפטסמן א- לה דניאל אוטיי ובאתי על סיפוקי.
דרך השיטוטים שלי הגעתי גם ליוסף טל .
חתן פרס ישראל ,הנחשב לאחד האבות המייסדים של מוזיקה אומנותית בישראל. אדם שבא מרקע קלאסי ופנה להלחנה של מוזיקה אלקטרונית בעזרת כלים קונוונציונלים. הוא עמד בראש החוג למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית. אני בטוחה שכולכם מכירים אותו מזמן, ורק אני נותרתי הבורה. אבל אף פעם לא מאוחר מדי.
טל גם הקים את המרכז למוזיקה אלקטרונית בארץ בירושלים
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
אני נזכרת במרכז אחר, לאומנות דיגיטלית בחולון. ההיכרות היחידה שיש לי עם המוסד הזה היא דרך ההופעה של Mouse on Mars שמעולם לא זכיתי לראות לפני כשנתיים.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=b1M-9A0wp8U]
לדאבוני את הלוקיישן של ההופעה באותו לילה לא הצלחתי למצוא , עת כיתתי רגליי ברחובות חולון השוממים , אבל מאז את הניוזלטר של המרכז לאומנות דיגיטלית בחולון אני מקבלת באופן קבוע.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
סיפור יפה על יוסף טל קשור לפיזיקאי/מלחין Hugh Le Caine ,שגם הוא מופיע באוסף הזה של הגורואים. מסתבר שלה קיין המציא בשנת 37 (!!!!) את אחד הסינתים הראשונים.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=o15ZHaReGa0&feature=related]
לה קיין העביר את חייו די בתחושת פיספוס ודכדוך, על כך שאף אחד לא משתמש במכשירים שהוא ממציא, אבל אז הוא התוודע כמוני ליוסף טל . היה בינהם מפגש מרגש במרכז למוזיקה אלקטרונית בארץ. טל הבחין שלה קיין דומע בשעת ארוחת הצהריים -הוא דמע מהתרגשות על כך שמצא מישהו שמוכן לעשות שימוש באינסטרומנטים שלו. טל מצדו, שמע על האינסטרומנט דרך Vladimir Ussachevsky
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=bEShy2QIj4U]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
איזה עולם קטן. אני רוצה להציג לכם את suburbanbatherson
הוא פרופיל היוטיוב האהוב עליי בעולם. ומה שהכי יפה זה, שהגעתי אליו בשני אירועים שונים לגמרי והתאהבתי בו פעמיים מחדש. פעם אחת דרך קליפ של Ashra
וגם כעת, במסגרת שיטוטיי אחר לה קיין וחבורתו.
שווה להתעמק בו , הוא גם מחזיק בטעם מוזיקלי מאתגר וגם עורך יופי של קליפים.
ונקנח עם הקטע שחותם את האלבום של הגורואים
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=y3pEsKiZuIk]
מעולה.
מעולה מעולה.
אני מת על הבלוג הזה.
ואת גדולה.
פיקטיש -כיף שפרורי הלחם הובילו אותך לכאן.
שימחת אותי, באמת!
וואו. הינה משהו שאתחיל עכשיו לתכנן איך אני מפנה לו זמן. מכירה את זה (שכותב) ואת זו (עליה המאמר)?
http://morphlexis.haoneg.com/2008/08/28/oramics/
מקסים! דווקא העלמה דפני לא מופיעה באוסף הנ"ל אבל היא מתלבשת עליו כמו כפפה.
ודאי שאני מכירה את מורפלקסיס, או ליתר דיוק את המיקסטייפים המשובחים שלו לבד וביחד עם נועה רווה .
הדליה הזו עם השם אצולה מדהימה ומלחיצה כאחד.
ואת בטוחה שכולם מכירים את יוסף טל? אני מכירה רק יוספטל (מתנצלת על רגע הקומדי סטור הקטן הזה.הייתי חייבת)
:)
לחיים
הדיליה הזו אדירה ולגמרי הקדימה את זמנה. יש לי תיקישה שלמה עמוסה בדברים שעשתה. צרי איתי קשר אם את רוצה עוד ממנה
D:
רוצה רוצה . היה לי ברור שתכירי . בינתיים שלחו לי כמה דברים מעניינים במייל.המלאכה מרובה.
איזה פוסט מעולה, איך את לא בקורא הרסס שלי? מכניס אותך עכשיו.
זה מדהים לראות איך יוצרים מוקדמים כאלה עשו אז כל כך הרבה דברים שחשבנו שהם חדשניים הרבה יותר מאוחר, כשאמני פופ החלו לעשות אותם.
סחטיין על החקירה והשיעור המוזיקלי!
היי עידו
איך אני לא באמת? :)
אתה אומר חקירה אבל אני מרגישה שלא גירדתי את פני השטח. אבל אני שמחה כי נראה לי שיצרתי פה תאבון אצל כמה אנשים אז כיף לי מאד.
חתיכת עבודה עשית פה. מצד אחד אני מוריד את הכובע, ומצד שני אני נאנח בתסכול עמוק לפחות כמו התחקיר שעשית: so little time, so much to do
אגב: ל"ווייט נויז" יש אלבום שלם, אקספרימנטלי לזמנו,עם קטעים כמו electric storm שמלא בגניחות שאפילו ג'יין בירקין הייתה מסמיקה מהן.
חושי והורידי, צרבי, או רכשי, לפי צו מצפונך.
אפרופו ג'יין בירקין , הבנתי שאבא סרז' הקליט בזמנו משהו גם עם העלמה שרלוט שלא היה לגמרי kosher
אז יש לי הצעה בשבילך ראובן- אולי אחת מתוכניות השבת שלך (הכוונה היא לתכנית השבת שלך ב102 אפ אם בבוקר :)) תוקדש לאולדיז של האלקטרוניקה ?
שוגזי,
אני חושב שזו סיבה הכרחית ומספיקה לפודקאסט.
"דרך השיטוטים שלי , התוודעתי ללא מעט מתמטיקאים סלש פיזיקאים סלש מלחינים שזה סוג של חצי אלוהים בשבילי ,השילוב של מוזיקה ומתמטיקה."
אותו כנ"ל. ראית פעם את המוזיקה שיוצרים (עדיין) עם הצ'יפ המפורסם (סיד) של הקומודור 64?
לא ראיתי, אבל בזכותך כעת כן . והנה לצופים בבית
http://www.youtube.com/watch?v=ORl9nutsiMQ
ר. , אני יודעת שאני קצת מציקה לך עם זה אבל אני מחפשת מקום לשחרר קיטור ולחלוק התרגשויות -רואים אותך בלס קלייפול?
:)
האמת אני חשבתי יותר בכיוון הזה:
http://www.youtube.com/watch?v=eMLxcPwDbBw
כשדיברת על על פיזיקה, מתמטיקה ומוזיקה קודם האסוציאציה האחרונה (ובטח לא הראשונה) שלי הייתה הספר שקראתי לאחרונה על חברת קומודור
http://www.amazon.ca/Story-Commodore-Company-Edge/dp/0973864907
ממש גמעט במקרה הם שכרו גאון אמיתי לעצב להם את השבבים של הסאונד ושלושים שנה אחרי זה עוד מייצרים מוזיקה עם הצ'יפ שלו (אמנם קצת נוסטלגית)
הנה ראיון מעניין:
http://interview.sonikmatter.com/data/bob_yannes.php
אם יש משהו שמעורר הערצה אצלי זה החיבור בין טכנולוגיה לאמנות ולמוזיקה בפרט.
כו -זה כבר נשמע אחרת :)
אגב החברה האלה ,Tel ו C-Men , הם יותר מדי מגניבים . תסתכל על דיליה או דפני – השילוב הזה בין גיק לקול יוצר סוג חדש של שיק.
[…] This post was mentioned on Twitter by Ido Schacham and Ido Schacham, Gali G. Gali G said: על Early Gurus of Electronic Music http://shoegazegali.wordpress.com/2010/01/31/%D7%A2%D7%9C-the-early-gurus-of-electronic-music/ […]
אז ככה: תשכיבי את הילדה,תשלחי את החבר למשחק פוקר עם חברים, או לקרוא ספר, שימי אוזניות, כוס גלנפילדיך ותקדישי שעה למשהו שנקרא:
Broadcast and the Focus Group
את ברודקסט את בטח מכירה, אבל את השילוב הזה את חייבת לעצמך
http://www.youtube.com/watch?v=6wuT0G6OvaM
http://www.myspace.com/broadcastuk
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:3xfuxztaldde
בנוגע להצעה שלך להקדיש תכנית שלי לאלקטרוניקה מהסיקסטיז, אני לא בטוח שאוכל להקדיש לזה תכנית שלמה, כי הם קצת שמרנים שם, ומעדיפים ללכת על בטוח: קרונרים ואולדיז מיינסטרים. אני משחיל הנדריקס, קינקס, גראסרוטס ואלקטריק פרונד, אבל מנסה לא למתוח את הכבל יותר מדי. אבל אכניס התגנבויות אלקטרו…
בינתיים, מכיוון שאת לא מתעוררת מוקדם בשבתות, הנה לינק לפודקאסטים של כמה מהתכניות שלי…
http://www.icast.co.il/default.aspx?p=Podcast&id=360397
ראובן , הצחקת אותי ביותר דרכים ממה שאתה מתאר לעצמך . אסביר לך פעם.
הו אני בהחלט הולכת לבדוק את הברודקסט שהמלצת , רק לא עם סקוצ' – רק ויסקי אירי בשבילי, תודה ( חוץ ממקאלן כזכור).
לא מתעוררת מוקדם בשבתות? מתעוררת וחצי עם הנץ החמה אבל בדרך כלל במקום לשמוע גולדן גרייטס אני רואה את מועדון החברים של מיקימאוס או משחקת בגינה. מצויין על הפודקאסטים -באמת התכוונתי לשאול אותך אם יש משהו כזה בשבילנו מעוטי היכלת.
איזה פוסט נפלא, עשיתי לי אלף חשק ללכת ולפצוח בחקירות. גם ככה אני אוהב מאוד את הרומן בין הטכנולוגיה לאמנות. יש שיגידו שזה רומן קר, מנוכר וחסר רגש. יש שיגידו כל דבר. יאללה, אני עושה סיבוב ברפידשר. בתקווה אחזור עם דיסק משולש…
תודה אורי -אני שמחה לראות אותך פה כמו שכבר הבנת.
אני חושבת שזה רחוק מלהיות רומן קר – יש פה הרבה סקרנות והיא כשלעצמה רחוקה מלהיות קרה.
אשמח לשמוע דעתך בסופו של דבר.
אל תיהיה זר!
:)
כל הימים האלו, נודדת מדלת מוסיקלית אחת לאחרת ועכשיו מחזיקה את הראש ולא מאמינה. איך שכחתי לדלג לכאן, איך???
המון תודה על הפוסט. נראה לי שאצטרך לעכל אותו לאט-לאט, טעימה אחר טעימה.
ותודה להורייך שהביאוך עד הלום.
איזה דבר מעניין,מקיף ומלמד הבאת לנו כאן.
לא ידעתי על המקום הזה בחולון (אולי אשלב את זה עם מוזיאון הילדים…).
מה שכתבת על דליה מחזק קצת את דברי בפוסט הקודם שלך כאן.
כמי ששוטט(ומשוטט) לא מעט גם ברחובות הקלאסיים, מודה שהכרתי היטב את יוסף טל.
חריג ואוואנגרדיסט מופלג/מופלא.
יש לו מגוון רחב מאד של יצירות שהלחין, כמעט לכל הואריאציות והשילובים.
איפה האומן עם החור בנשמה? סקרנת אותי!
מלו , קליר תודה
החור בנשמה -בפוסט הבא
שילוב של מדע מדוייק ומוזיקה מזכיר לי את גרמניה הנאצית.
האמת היא שלקח לי יותר משבוע בין קריאת הפוסט ובין האזנה למוזיקה. הדליה הראשונה הפתיעה אותי – באמת קטע מקסים ומוזר, בהחלט תודה שהבאת אותו לידיעתי.
מוזיק קונקריט אני לא אוהבת. ב 20 השניות הראשונות אני זוקף את האזניים ואומר לעצמי "היי – משהו מעניין קורה פה", ואחר כך אני מאבד את הכיוון. טייפים והכל זה נחמד, אבל לרוב זה נשמע כמו הקטעים שבהם אני מתחיל לנגן על פסנתר, ואני היחיד שמסוגל להינות ממה שאני עושה.
אבל הנה משהו שיכול (או לא) להיות משולב כאן.
http://www.youtube.com/watch?v=CWV5wGRl-Jo
כן, שמי הוזכר רבות לצד גרמניה הנאצית.
אני לא מאמינה שזה מה שהוא עושה כיום. המטאל מאשין הזה. מחפיר. וגם סוג של רמז לבאות.
אגב , אם כבר אז אתה זה הייתי מכניסה לפוסט :
http://www.youtube.com/watch?v=CASPi0h3hs0
ותודה לKingdom of Uza על הגילוי.
מעניינת מאד הדיליה הזו, קטע מרתק. אהבתי גם את הקטע השלישי של המוסיקה הקונקרטית. וגם את ולדימיר אשכנזי:-)
אני חושב שמוסיקה אלקטרונית יצאה גם מתוך המוסיקה הקלאסית המודרנית שיש בה שבירה של תבניות והיא מויסקה שהולכת לרוחב ולא לאורך כמו וברן או שנברג.
גם לניסיונות של הוולווט והפקטורי בשנות הששים (שהושפעו בעצמן מג'טן קייג') היתה השפעה. תמיד הסינתיים של פעים שכל אחד תופס ידר שלם ישמעו יותר מעניינים מכל הלאפ-טופים
שאין בהם נשמה.הבאת דברים מרתקים, תודה
טוב כמו שאתה יודע אני בורה ועמת הארץ בעיניי קלאסית , אבל רוצה למחות על ההשמצה של מוזיקת לפטופטים עושים שם דברים מאד יפים וגם עם הרבה נשמה, ותשאל גם את החבר של דיליה מ"השיחה 3 ".
בוא בוא, אני אראה לך מאמר מאלף על הנושא. השורה התחתונה פה ,ואני מצטטת היא ששימוש במחשב או בturntable לצורך העניין הוא שימוש ב"אולפן ההקלטות" כאינסטרומנט בפני עצמו. אתה מייחס תכונות של משהו קר ומנותק למחשב, אבל הוא נותן בידי המוזיקאי את ההזדמנות הטכנולוגית ליצור משהו חדש ולא פחות מרגש.
אה וגם למדתי מהמאמר היפה הזה שAsian Dub Foundation עשו אופרה על מועמר קדאפי :)
http://newmusicbox.org/article.nmbx?id=4659
לקח לי זמן לפנות זמן לקרוא את הפוסט הזה.
לא רציתי לחפף אותו, רציתי להתעמק.
יפה מאד. אהבתי את גברת דליה.
מדהים לגלות כמה סינטיסייזר ים זה עסק עתיק.
וגם כמה ההתעסקות עם מוזיקה אקספרמנטלית היא ישנה.
דרך-אגב אני הייתי חולה על סינטיסייזרים כשהייתי ילד, הייתי אוהב לראות תוכניות טלוויזיה עליהם, אני חושב שזה חזר עד ללשנות השישים – משהו כזה.